Stau eu la o cafea dis de dimineață, e așa toamnă deja și așa dimineață încât mi-e dor de vara care tocmai a plecat. Doamne, încă 6 luni de frig. Brrrr. Tre’ să fac ceva să-mi fac sângele să circule mai repede prin vene, să dau o tură, ceva adrenalină, orice. Altfel ruginesc și eu, ca frunzele astea care se prăvălesc prin cadrul ferestrei.
Îmi deschid mailul. Same old spams. Aia cu newsletterele lor obosite, ăștialalți cu discounturi minuscule la prima comandă uriașă. Eh, marketing. Hooopppaa, da’ stai că e ceva aici!
“Ai fost ales drept pilot al noului model Honda Type R, care va încerca să doboare recordul de viteză la categoria sa pentru un tur al celebrului circuit de la Nurburgring” , citesc eu pe nerăsuflate. Asta suna cum nu se poate mai bine. Aproape la fel de bine ca vorbele lui Soichiro Honda, “If Honda does not race, there is no Honda”.
Mă uit la ceșcuța de cafea – zici că și spuma s-a aliniat cu astrele și cu toate, că parcă văd logo-ul Honda ițit prin spumă.
Citesc mai departe, sorbind din cafeaua aburindă: “Nu ai decât să-ți alegi un copilot, o personalitate la alegerea ta – orice personalitate, persoană publică, din orice domeniu, din trecut sau din prezent”.
Pun mâna înfrigurată pe telefon.
-Salut, Mihai Dobrovolski! Am o veste bună pentru tine. Poți fi fericitul copilot pe circuitul de la Nürburgring, alături de mine, o umilă fană de-ale tale, mare amatoare de Guerilla de dimineață, dar și de viteză și turații. Stiu, băieții sunt de obicei cu viteza, dar eu sunt un specimen mai aparte. Nu mă sperie viteza, ba dimpotrivă, îmi face inima să țopăie de fericire. Tot ce trebuie să faci este să zici DA!
-Neh, nu cred, n-am timp, sunt extrem de prins zilele astea..
-Hai mă, Dobrooo! Faci și tu o femeie fericită, ești un fin psiholog, știi doar cât de rar se întâmplă asta.
-Heheh, adevărat! Dar nici măcar nu te cunosc. Ce treabă am eu cu fericirea ta? Vezi-ți de fericire, se aude vocea lui plictisită.
-Da, dar noul model de la Honda, noul Civic Type R, pe ăsta-l cunoști?
-Ai zis Honda? M-ai atins la punctul sensibil. Prima mea motocicletă, primul meu poster de pe ușa dulapului. Câte amintiri!
-Eh, să vezi acum, pe fast forward! E despre viitor, nu despre trecut. E un model revoluționar, care te frapează prin tehnologia inspirată din motorsport, și prin interiorul care e făcut parcă pentru un adevărat temerar, preferatul meu dintre modelele Honda. Ce zici, te bagi la un test drive cu mine?
-Eu am alt tip de mașină, știi doar, am vorbit de atâtea ori despre ea la radio. Dar nu pot rezista unui test drive cu o Honda nou-nouță, îți dai seama. Hai, cu un drum te fac și pe tine fericită. Râse scurt. ‘Nuff said, ne vedem mâine pe Nürburgring!
Închid telefonul, cu inima batându-mi tare de tot. A început toamna. Așa să tot înceapă!
A doua zi, Mihai Dobrovolski, el însuși, se înființează în fața mea, îmi strânge mâna ferm și îmi aruncă o privire scurtă, intensă, cu ochii lui mai albaștri ca cerul.
-Am întârziat, stiu, scuze, dar sunt prins cu tot felul, începe el.
–No problem, recuperăm noi imediat din întârziere. Și nu ca CFR-ul, ci Honda style, trag eu cu ochiul.
-Iți mărturisesc că am venit mai mult pentru Honda decât pentru tine, făcu Dobrovolski zâmbind. Mă așteptam să dau peste vreo ciudată, o fană înrăită care o să mă ceară de soț, cum mi se întâmplă adesea. Dar acum, că te văd, pari o femeiușcă ok, cu toate acasă. Râse, privind la verigheta de pe degetul meu. Presimt c-o să ne distrăm.
-Acestea fiind zise, ne îmbarcăm și noi? Într-o mașină a unei companii care deține recordul de timp pe Nürburgring pentru un model cu tracțiune față. Poate reușim să și doborâm recordul de viteză la categoria asta. Ce zici, Dobro, doborâm și noi ceva? Să-ncepem antrenamentele pe circuit!
-Clar! De când aștept!
-Asta cu condiția să nu vorbești mult, că mă deconcentrezi.
–My lips are sealed, făcu.
Dăm o tură
Ne îndesăm căștile colorate pe cap și ne așezăm în minunăția asta de mașină, cu silueta ei futuristă, cu un design care făcea puțin probabil să se piardă în parcare, cu scaune inspirate din lumea curselor, și cu materialele tactile premium, pe care îți tot venea să le mângâi și să le tot mângâi. Odată instalat, îți dădeai seama că atât pentru șofer, cât și pentru pasager, nu exista loc de compromisuri. Honda Civic Type R le avea pe toate: scaune spațioase, motor puternic și silențios, roți robuste, pe scurt, o mașină sport perfect concepută. Beneficiai de aceeași ergonomicitate și upgrade-uri tehnologice ca și Civic standard, dar si de performanța uimitoare a unei mașini sport. Dacă găsesc un Honda Civic de vânzare, o să fac tot posibilul să mi-l iau, mai ales dacă prind una dintre ofertele Honda. Dintre toate modelele Honda, asta îmi plăcea de departe cel mai mult.
Pun mâinile pe volanul uriaș. Pornim. S-au pornit și fluturii, îmi zboară prin stomac. Motorul e admirabil. Lumea s-a oprit în loc. Sunt doar eu și mașina. Ah, mai e și Dobro în dreapta mea. Pornește atât de natural, de parcă am fi pe o pernă de aer.
-Are accelerație puternică și tracțiunea de nota 10 plus, îl aud pe Dobro, ca de pe alt tărâm. Am prins deja mega viteză.
Luam strâns o curbă, îl văd puțin crispat.
-Stai liniștit, Dobro, chiar dacă n-oi fi eu pilot profesionist, inginerii Honda au conceput sisteme de siguranță care protejează pasagerii circumspecți, ca tine. Civic Type R vine cu o multitudine de tehnologii de siguranță, din care face parte ultima generație Honda SENSING ce include, printre altele, sistem de avertizare a coliziunilor frontale (Collision Mitigation Braking System), sistem de asistare a menținerii benzii de circulație (Lane Keeping Assist System) și recunoașterea semnelor de circulație (Traffic Sign Recognition).
-Eh, văd că te-ai documentat, nu glumă, râse el.
-Da, nu pornesc niciodată la drum fară să mă documentez temeinic, i-o întorc eu. Uite, spre exemplu am aflat cu ce vine nou modelul Honda Civic Type R 2019. Câteva butoane adiționale care să controleze radiou-ul, ca și butonul rotativ pentru volum. Toate astea fac dintr-o dată sistemul mai user-friendly. Ce zici, punem pe Guerilla? Îi trag cu ochiul. Mai mult, paleta de culori pentru acest model include și Sonic Gray Pearl. Iți zic, modelul a fost proiectat de la zero, fiecare componentă fiind testată pentru a oferi o experiență emoționantă.
-Da, tot vorbești de emoții, dar n-am auzit nici un cuvințel despre detaliile tehnice, mă întrerupse Dobro.
-E-adevărat, știi, noi, femeile, nu prea le avem cu detaliile tehnice, încerc să mă scuz.
O tură memorabilă
-Ok, fii atentă, ia de-aici detalii tehnice: minunăția asta de mașină în care ne lăfăim noi acum vine cu caroserie hatchback iar sub capota fabricată din aluminiu, motorul pe benzină 2.0 VTEC TURBO cu 4 cilindri dezvoltă o putere maximă de 320 CP la 6500 rpm şi un cuplu maxim de 400 nm de la 2500 rpm la 4500 rpm. Atinge viteza de 100 km/h în doar 5.7 secunde şi poate ajunge la o viteză maximă de 272 km/h, fiind cea mai rapidă măşină din clasa sa. Ca un detaliu care tine de lumea curselor, noul Civic Type R a parcurs “Iadul Verde”, unul dintre cele mai dificile circuite, în doar 7 minute şi 43.8 secunde, ceea ce-l face cea mai rapidă măşină cu tracţiune faţă.
După cum ai observat deja, transmisia este manuală cu 6 trepte de viteză, iar funcţia RevMatch elimină eficient şocurile la trecerea într-o viteză superioară sau inferioară. Eși norocoasă că ai pus mâna pe volanul unui asemenea exemplar. Cât priveşte suspensia, sistemul independent Multi-Link pe spate în tandem cu suspensia faţă tip MacPherson, aduc un plus de manevrabilitate şi sporesc stabilitatea la frânare. Comparat cu predecesorul său, noul Civic Type R are un şasiu cu 16 kg mai uşor, un centru de greutate coborât cu 10 mm şi oferă o rigiditate torsională mai bună cu 37%.
-Ce mult vorbești, Dobro, parcă ai fi de la radio, râd eu.
-Aici nu te pot contrazice.
Virez la stânga și mașina îmi acompaniază ușor mișcarea subtilă din mână. Mă afund și mai confortabil în scaunul sport Type R cu tetiere integrate, din velur roşu şi stofă, cu mâinile pe volanul îmbrăcat în piele. Iar îmi trec prin cap numai culori și texturi, mă trezii gândind. Are dreptate Dobro, noi, femeile, gândim cu altă emisferă.
-Confortul înseamnă enorm pentru mine, îl auzii pe Dobro vorbind. Și nu din snobism sau ceva. Pur și simplu ajungi la o vârstă la care apreciezi un nivel ridicat de confort şi accesibilitate.
-Daa, tare bătrân mai ești, ce să-ți spun, i-o întorc zâmbind.
-Crede-mă, la vârsta mea nu mai ai timp de pierdut cu echipamente grosolane, obtuze, greu de manevrat. Privește un pic sistemul ăsta multimedia, cu ecran touchscreen de 7″ cu navigaţie Garmin integrată, are văd și compatibilitate Apple Car, perfect pentru mine, care sunt fan Apple. În plus, are cameră video pentru mers în marşarier şi cruise control adaptiv. Bine lucrat!
Călcai și mai mult accelerația. N-am fost niciodată strălucită la fizică, dar de data aceasta simțeam efectiv cum detaliile aerodinamice ale noului Civic mă propulsează cu forță, dar și cu stabilitate, pe circuit. Eram complet conectată cu mașina, cu suprafața de rulare, manevram totul foarte direct, foarte mecanic. Motorul de 310 CP iubește turațiile, asta era clar, oferind o explozie de putere și un sunet care-ți face pielea ca de găină. Treceam în viteză pe lângă molizii de un verde întunecat, care în următoarea fracțiune de secundă erau deja în spate. Venise toamna și la Nürburgring, dar molizii erau verzi, ca niște pete întunecate în peisajul îngălbenit.
Viteza le dădea fluturilor din stomacul meu aripi, și ei se izbeau unul de altul, înnebuniți. Eram fericită. Asta chiar dacă îmi era din ce în ce mai clar că n-o să doborâm noi nici un record de viteză, oricâte antrenamente am face. Degeaba, nu poți, nu când îl ai pe Dobro în mașină, vorbind aproape continuu, asta chiar dacă ești la volanul unui Honda Civic Type R, un model proiectat pentru performanță extremă.
Dar, ia te uită, până și Dobro a tăcut! Privește în față cu pupilele dilatate, cu lumină în ochi, cu mâinile pe genunchi, ca într-o veritabilă transă a vitezei și a plăcerii. Se întoarce spre mine și zâmbește. Fericirea i se citește în ochi.
Doamne, îmi trecu prin cap, ce magie a mai făcut și Civic ăsta! L-a făcut pe Dobro să tacă și a făcut doi oameni care abia se cunosc să zbârnăie la unison sub imperiul vitezei și al entuziasmului de a testa cea mai extremă încarnare a spiritului Type R.
Pentru cei care n-au avut încă plăcerea de a-l testa, noul Honda Civic Type R se simte cam așa:
Articol scris pentru SuperBlog 2019
Redescopera MODA, MODUL de-a fi senin si MODELUL preferat de pe catwalk.