Mai țineți minte episodul cu Bubble Boy din Seinfeld? Băiețelul acela care, din cauză că suferea de o boală autoimună, a fost nevoit să trăiască toată viața într-o bulă sterilă, din plastic. Cei din Seinfeld au fost vizionari în multe privințe, influenceri in felul lor unic, și asta cu Bubble se poate extrapola și în ziua de azi, când cei mai mulți dintre noi trăim într-o bulă. O bulă nu neapărat din plastic, ci din mii și mii de linii de cod. Trăim în bule alimentate și updatate în timp real de algoritmi. Și știți care e paradoxul? Uneori, algoritmii aceștia copiază atât de bine comportamentul uman, încât ne livrează exact ce ne dorim. La nivelul bulei noastre, desigur.
Mă trezesc de multe ori perplexă de cât de bine intuiește Facebook că postarea cutare e “sugerată pentru mine”, sau că ar fi cazul să urmăresc un anume influencer. Zilele trecute am asistat la o dezbatere la tribunal chiar pe subiectul ăsta – influența în online.
Branduri mai emancipate? Cu credibilitate, frate!
L-am privit pe avocatul apărării: avea un chip angelic, cu pomeții înalți și ochii mari, ciocolatii și plini de lumină, așa încât era imposibil să nu-ți capteze privirea. Și-a aranjat roba întunecată minute în șir, apoi a trecut la o șuviță rebelă, care se încăpățâna să nu stea regulamentar, după ureche. În cele din urmă, luă cuvântul. Avea un glas răspicat și puternic, diametral opus de chipul lui fin:
-Ca orice strategie, și aceasta, de a alege un influencer pentru a-ți crește afacerea, are două părți, începu el. În calitatea mea de avocat al apărării, voi evidenția părțile bune. Majoritatea brandurilor sunt conștiente că suntem în 2020. Așa că încearcă să-și întâmpine online clienții în cele mai inovative moduri posibile.
Influencer marketing este încă, în România, un mod relativ inovativ de a-ți crește afacerea și de a-ți face clienții să reacționeze la brandul tău. Când o celebritate, un expert într-o anumită industrie sau o vedetă din social media distribuie conținut despre un anumit brand, asta se traduce într-un plus instant de credibilitate pentru brandul respectiv.
Influencer marketing, ce se află dincolo de lumina reflectoarelor?
-Și totuși, îl intrerupse avocatul acuzării pe un ton nerăbdător. Nu putem nega faptul că mulți experți cad de acord că influencer marketing poate face mai mult rău decât bine, atunci când nu este făcut cum trebuie. E greu pentru un brand să-și revină dintr-un episod din acesta, în care un influencer a făcut o gafă memorabilă. E dovedit faptul că oamenii tind să-și amintească și să distribuie/comenteze/reacționeze mult mai vehement la experiențe negative. Asta e valabil atât în offline, cât și în online.
Brandul poate crește într-o zi cât altele-ntr-un an cu influencer de nișă
-Exact, interveni avocatul apărării, și o lumină i se aprinse în ochi. De asta devine cu atât mai important să găsești influenceri adevărați și să-i discerni de cei falși. E un proces mai dificil decât ar putea părea la prima vedere, mai ales că unii influenceri se ajută între ei, comentează unii la postările altora, reacționează ș.a.m.d., așa încât generează trafic fals. Adevărații influenceri însă, și în asta stă puterea lor, pot deveni o forță care declanșează tendințe și mișcări. Ce fac ei, și o fac foarte bine, este să-și expună audiența unor idei, branduri și produse noi. Când ieși cu un produs sau serviciu nou pe piață, te poziționezi automat ca un lider de piață inovativ, dacă îți aliniezi brandul cu influencerul potrivit. Pentru că toți vrem recomandări calitative și oferte corecte (sau poate chiar un preț considerabil redus pentru achiziția de grup), TheMall.ro e un exemplu de marketing done right – o platformă de brand advocacy care combină atuurile comunității cu promovarea out-of-the-box. Platforma susține brandurile care doresc să se promoveze, prin campanii de bannere, advertoriale și articole, review-uri, postări în social media, interviuri, materiale video, mistery shopping, cu implicarea ambasadorilor de brand TheMall.
Influencer nepotrivit egal dezastru greu de ocolit. Despre promovarea online, fără ascunzișuri.
-Să nu uităm însă un caz celebru în istoria influencer marketingului, interveni avocatul acuzării, scuturându-și roba și ridicând vârful nasului în aerul din ce în ce mai încins din sala de judecată. E vorba despre brandul de îmbrăcăminte Sunny Co. Clothing, care a desfășurat o campanie de PR dezastruoasă, atunci când au oferit un cod promo pentru achiziționarea unui costum de baie oricui posta poze cu bikini roșii pe Instagram. Ca dezastrul să fie complet, mulți clienți s-au plâns că nu au primit costumul de baie sau a trebuit să-l plătească integral.
Orb la reclame, atent la OM – dicton de influencer
-De acord, s-au făcut numeroase gafe de-a lungul timpului, preluă cuvântul avocatul apărării. Și, dincolo de gafe, oamenii au devenit orbi la unele metode de promovare online, cum ar fi bannerele online. Influencer marketing reușește să risipească ceața asta de pe ochii audienței, aducând brandul acolo unde oamenii îl remarcă: într-un conținut natural, nativ. Mai mult, când un influencer menționează un brand si are influență în social media, asta îi permite companiei să se conecteze cu audiența fix pe canalul pe care aceasta își petrece cel mai mult timp. Până la urmă, omul e miezul. Nu algoritmii, nu boții, nici măcar trendurile. Un influencer e un om care REZONEAZĂ cu alți oameni. Dacă reușește să facă asta într-un mod autentic, lumea îl va adora.
În acel moment, din sală s-a auzit un ropot apăsat de aplauze. A fost momentul în care am știut că avocatul apărării a câștigat detașat cazul.
Inutil să vă mai precizez că dezbaterea de mai sus s-a petrecut, de fapt, în mintea mea. Totul e în mintea ta, vorba unui personaj celebru. Cam așa văd eu un adevărat opinion maker și așa aș vrea să devin și eu, cândva.
ProTip: Dacă ești pasionat de marketing și vrei să înveți de la profesioniști, cei de la Academie Vie vin în întâmpinarea ta cu un pachet atractiv de cursuri branding personal. Poți deveni și tu un influencer credibil, cu care rezonează mii de oameni, dar pentru asta trebuie să știi cum să-ți construiești, pas cu pas, un branding în social media, să fii VIU și relevant în online. Academie Vie te poate ajuta.
Foto via Unsplash
Articol scris pentru SuperBlog, ediția de toamnă 2020.
Sponsori: AcademieVie.ro & TheMall.ro
Redescopera MODA, MODUL de-a fi senin si MODELUL preferat de pe catwalk.