Skip to content

O lume văzută de aproape

Imaginația nu are

Frontiere, și o stare

De visare îți induce

Și povești frumoase-aduce.

Să ne imaginăm, așadar,

O lume fără habar

De mica publicitate.

Să vezi totul mai de-aproape,

Nevoit vei fi atunci,

Dealurile la pas să le urci

Să vezi o casă de vacanță;

Sau de vrei să-ți iei faianță

Să le treci pragul unor inși,

Să discuți prețuri și inchi,

Dacă un teren dorești

Să străbați mile vânătorești,

Sau dacă deții o dronă

Să filmezi de sus în zonă,

Și să derulezi apoi

Filmarea, ca un tehnician de soi,

Că doar trăim într-o eră

În care lumea disperă

Făr-un gadget pe etajeră,

Făr’un device, până și-n seră,

Dar fără micile anunțuri,

Printre printatele enunțuri

Ne-am învârti mai mult pe loc,

Ca tuta pe lângă bloc

Căutând mereu ieșire

Dintr-o încâlceală de fire.

Harta ar fi la mare preț,

Și ca să te miști isteț,

O busolă n-ar strica,

Sau un gps, ceva.

Drumurile preliminare

O bătaie de cap mare

Ar fi, pentru cumpărător,

Până să-și vadă marfa-n ocol.

Iar pentru un vânzător,

Ar fi ca un film horror

Marfa să și-o etaleze

Făr-un site pe metereze,

Făr’ a urca poze și text,

Făr’ de-a netului context.

Chiar de pare neînsemnat

Anunțul e adunat

Din a oamenilor viață

Și-i aduce față-n față

După ce pe-online se-ntrețese

O vânzare, o poveste,

Cu imagini fel de fel,

Cu descrieri, cu apel,

Cu negocieri încinse,

Cu tranzacții ce par desprinse

Din a filmelor scenarii.

Și a online-ului poveste

Înainte mult mai este

Ca-ntr-un SF, să vezi trai,

Realitarea virtuală va fi pe cai,

Și din orice unghi obiectul

Îl vei putea privi, conceptul

Și designul vor face legea

Și totul va fi aievea.

log-2486076_1920

O lume din care ar dispărea anunțurile de mică publicitate. Ce trist ar fi! Ce plictisitor. Să nu ai adunate laolatlă anunțurile pe categorii, pe filtre de preț sau de vechime, relevanță, etc. Să nu poți naviga pur și simplu, sau, de ce nu, răsfoi, pagini și pagini cu produse de fel și chip, care să te facă să-ți imaginezi cum ar arăta la tine în sufragerie. Ce efort imens, pe de altă parte, pentru ca oamenii să-și promoveze marfa sau pentru ca cei aflați de cealaltă parte să ajungă să vizualizeze produsele pe care și le doresc!

Să ne oprim doar la o imagine ce mie îmi aduce a chinul nesfârșit al lui Sisif. Plănuiești să-ți iei o casă de vacanță, ai bugetul necesar achiziționării, ai în plan poienița de munte, bârnele masive, terasa în care să-ți bei cafeaua privind soarele cum se ridica de peste păduri. Frumoos. Mai ales că e super pe val să îți iei casă de vacanță,  tara e deja plina de ele. Un străin s-a gândit deja la asta ca la o afacere, și a început să construiască astfel de case lângă Brașov. Eu nu-mi doresc aa ceva. Să zicem că îmi doresc o casă, o singură casă, în care să mă retrag cu ai mei din când în când și să-mi încarc bateriile și plămânii cu aer curat.

Ce opțiuni aș avea, dacă mica publicitate nu s-ar fi inventat? Aș auzi să zicem de la o cunoștință că o altă cunoștință are o casă de vânzare în zona pe care o vizez. Aș merge până acolo, că de, nu se face să dai banu’ fără să vezi marfa, mai ales când e vorba de o casă. Asta ar însemna timp, bani și nervi. Pentru că tot pe drumurile țării ar trebui să hălăduiesc, ceea ce nu-i puțin lucru. Ceea ce ar însemna mai multe fire cărunte, mai ales dacă la fața locului aș detecta oarecari defecte peste care nu aș putea să trec și ar fi ca și cum am urcat muntele degeaba, că palma tot n-am bătut-o. Sau, dacă vânzătorul ar deține niscaiva aparatură, ar pune la dispoziție o filmare, pe care ar trebui să o primesc prin curier sau prin poșta română, să o vizualizez, să dau cumva de el și să ne întâlnim pentru negocieri. Asta ar însemna, într-adevăr, mai multe interacțiuni între oameni, dar când sunt și bani la mijloc, astfel de interacțiuni nu sunt întotdeauna plăcute. Oricum ai lua-o, lumea ar arăta mult mai puțin colorată și cu mult mai puține vise frumoase fără anunțurile de mică publicitate. Eu una nu mi-aș dori să trăiesc într-o asemenea lume, mi-e foarte bine așa.

*Articolul a fost scris pentru Spring SuperBlog 2019.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STAI PE-APROAPEPrimeste newsletter-ul lunar InCabinaDeProba, direct in inbox!

Redescopera MODA, MODUL de-a fi senin si MODELUL preferat de pe catwalk.

Comentarii

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *