Sunt zile când mă trezesc la 6 dimineața, nu pentru că vreau, ci pentru că Iris, fetița mea de patru ani cu cărlionți aurii si zâmbet știrb, decide că e momentul perfect pentru conversații filozofice.
-Mami, de ce oamenii își dau cadouri?
Iau o gură de cafea rece (întotdeauna rece, niciodată nu apuc s-o beau caldă) și mă gândesc. Bună întrebare, Iris. Foarte bună întrebare.
Lucrez în imobiliare în Cluj-Napoca, ceea ce înseamnă telefon care sună non-stop, întâlniri care se suprapun, și o agendă care arată ca un Tetris jucat de cineva foarte prost la jocul ăsta. Între vizionări, contracte, negocieri și momentele când încerc să o conving pe Iris că nu, nu putem adopta încă un pisic, am descoperit ceva esențial despre afaceri: oamenii contează mai mult decât tranzacțiile.
Sună clișeic? Poate. Dar e adevărat.
Am o regulă simplă când vine vorba de cadouri pentru colaboratori și parteneri de afaceri: dacă nu aș vrea să-l primesc eu, nu-l dau altora.
Sună simplu, dar câți dintre noi am primit pixuri promoționale care nu scriu, agende cu hârtie de calitate îndoielnică pe care scrie “SUCCES in 2025” cu fonturi Comic Sans, sau cești ceramice pe care logo-ul se șterge după prima spălare în mașina de vase?
Iris mă privește când împachetez cadourile de final de an pentru echipa mea.
-Mami, de ce pui atâta grijă în cadourile astea?
-Pentru că, iubito, oamenii simt când un cadou e ales cu grijă. Și când simt asta, își amintesc de tine.
-Și dacă nu pui grijă?
-Atunci cadoul ajunge în dulapul cu lucruri de care nimeni nu are nevoie dar nici nu le aruncă pentru că ‘poate îl folosim cândva’.
Ea râde. Eu știu că am dreptate.
Nu e vorba despre logo-ul tău cât de mare pe obiect. Nu e despre buget (deși ajută să ai unul decent). E despre poveste.
Când aleg cadouri corporate pentru partenerii mei de afaceri, mă gândesc la trei lucruri:
1. E util în viața reală?
Nimeni nu are nevoie de încă un breloc decorativ. Dar toată lumea folosește o umbrelă bună când plouă torențial în Cluj (adică… des). Toată lumea apreciază o agendă cu hârtie de calitate când ia notițe în ședințe. Toată lumea vrea un termos care chiar păstrează cafeaua caldă mai mult de 20 de minute.
2. Arată bine fără să fie kitschos?
Personalizarea există pentru a adăuga valoare, nu pentru a transforma un obiect frumos într-o reclamă ambulantă. Logo-ul discret, amplasarea inteligentă, finisajele elegante, toate astea fac diferența între un cadou frumos și “ok, inca un pixuleț promoțional”.
3. Spune ceva despre tine și despre destinatar?
Cadoul perfect comunică: “Te cunosc. Știu ce apreciezi. Am pus grijă în asta.”
Anul trecut, unui partener pasionat de vin i-am dat un set de accesorii pentru băuturi elegant personalizat, nu cu logo-ul companiei mele urlând de pe fiecare piesă, ci cu inițialele lui gravate discret. Mi-a scris după două săptămâni: “Folosesc setul ăsta în fiecare weekend. Mă gândesc la tine de fiecare dată.”
Asta e ROI-ul real. Nu numărul de impresii, ci amintirea constantă, plăcută.
-Mami, ce înseamnă ‘out of the box’? mă întreabă Iris într-o seară, auzind conversația mea la telefon cu furnizorul de cadouri.
-Înseamnă că nu faci ce fac toți. Înseamnă că te gândești diferit.
-Ca atunci când am pus căpșuni în supa de roșii?
-Ehh… nu exact. Dar ideea e că încerci ceva neașteptat.
Ea zâmbește larg.
-Mi-a plăcut supa aia.
Mie nu. Dar apreciez spiritul.
La fel abordez și cadourile corporate. Today Advertising m-a ajutat enorm anul ăsta, nu doar pentru că au produse wow (chiar au), ci pentru că ascultă ce vreau să transmit și propun soluții la care eu nu m-aș fi gândit niciodată.
De exemplu, pentru echipa mea de la birou (oameni tineri, activi, mereu în mișcare prin oraș) am ales rucsacuri urban style personalizate discret, nu cu logo uriaș, ci cu un patch mic, elegant. Funcționale, frumoase, utile zilnic.
Pentru partenerii mei de afaceri din generația 50+ care apreciază calitatea și eleganța clasică? Agende din piele naturală cu gravură discretă și seturi de scris premium. Nimeni nu le-a lăsat în dulap.
Iris nu se preface niciodată. Când îi place ceva, zâmbește larg și îți spune direct. Când nu-i place, face o față care comunică totul fără cuvinte.
Noi, adulții, am uitat asta. Primim cadouri corporate și zâmbim politicos indiferent, chiar dacă ne gândim “încă un pixuleț pe care oricum îl pierd în două zile”.
Dar când primești un cadou care te surprinde plăcut? Care simți că a fost ales pentru tine, nu doar pentru funcția ta? Atunci reacția e sinceră. Atunci construiești relații, nu doar tranzacții.
-Mami, dacă dai cadouri frumoase, oamenii te plac mai mult?
-Nu e despre a fi plăcută, Iris. E despre a arăta că îți pasă.
-Și îți pasă?
-Da, mult.
-Atunci e bine.
Am văzut multe strategii corporate de-a lungul anilor. Unele inteligente, altele… mai puțin. Diferența dintre un program de gifting corporate de succes și unul care aruncă bani pe fereastră?
Cadourile trebuie să fie despre oameni, nu despre brand-uri.
Da, vrei ca brandul tău să fie vizibil. Normal. Dar vizibilitatea vine natural când oamenii folosesc cadoul, nu când îl privesc o dată și îl bagă în dulap.
De aceea colaborez cu Today Advertising. Pot personaliza obiectele prezentate pe site sau chiar fabrica la comandă altele în funcție de nevoile specifice. Și, bonus uriaș, oferă idei creative adaptate destinatarului, specificului brandului, bugetului disponibil.
Nu e vorba despre catalog standard unde alegi “varianta 3, culoarea albastră, cantitate 50 bucăți”. E vorba despre conversație: “Cine sunt oamenii cărora le dai cadoul? Ce apreciază ei? Ce mesaj vrei să transmiți?”
E seară târziu. Iris doarme de mult, cu un cărlionț prins sub obrăjor și cu pisica la picioare. Privesc cutiile cu cadouri pregătite pentru săptămâna viitoare, fiecare ales cu grijă, fiecare personalizat discret dar memorabil.
Nu știu dacă Iris își va aminti conversațiile noastre despre cadouri corporate când va fi mare. Dar sper să-și amintească ideea de bază: când dai ceva cuiva, fie că e un cadou de ziua de naștere sau un cadou corporate pentru un partener de afaceri, contează intenția din spatele lui.
Poți cumpăra 100 de pixuri ieftine cu logo-ul companiei printat ca vai de el și să le distribui mecanic. Sau poți alege 100 de obiecte frumoase, utile, bine personalizate, care spun “am pus grijă în asta pentru că îmi pasă”.
Primul e o cheltuială. Al doilea e o investiție în relații.
Și relațiile, la urma urmei, sunt singura resursă care contează cu adevărat în afaceri. Tot restul e doar… tranzacții.
-Noapte bună, Iris, șoptesc, acoperind-o cu plapuma.
-Noapte bună, mami. Mâine dăm cadourile?
-Da, iubito. Mâine dăm cadourile.
-O să le placă?
-O să le placă. Pentru că sunt alese cu suflet.
Adoarme zâmbind.
Dacă vrei să descoperi cum arată cadourile corporate care chiar funcționează, explorează gama Today Advertising. Nu o să găsești pixuri plictisitoare, promit.
Foto via Today Advertising
Articol scris pentru SuperBlog, editia de toamna 2025.
Sponsor:
comments
Există o teorie universal valabilă: dacă ești mamă, indiferent că ești din București, Tokyo sau……
De obicei, când merg la sală, îmi iau cu mine trei lucruri: apă, căști și…
Forto credit: Annie Spratt, Unsplash Cartea am găsit-o întâmplător, într-o după-amiază aurie de sâmbătă, printre rafturile…
Sunt unele momente în an când bucătăria devine câmpul de luptă principal al casei, mai…
Sunt unele seri care par sortite să fie „altfel”. Așa a fost și acea seară…
Eu nu sunt genul care strigă sau își ridică vocea. Sunt ardeleancă crescută cu tihnă,…