Să găsești numele potrivit pentru domeniul tău nu e lucru ușor. Domeniul e fundația unui website, așa că alegerea unui domeniu plus extensie e una dintre cele mai importante decizii pe care le poți lua în online. E ceva ce vei duce după tine multă vreme.
La fel de multă confuzie ca alegerea unui nume de domeniu pot să provoace numeroasele extensii disponibile pe piață. Majoritatea sunt obișnuiți cu extensia .com. Astăzi vom arunca o privire asupra istoriei extensiilor web, apoi voi dezvălui cele mai populare opțiuni, după care voi enumera câteva reguli de aur pentru alegerea extensiei web.
Ce e un domeniu web?
Domeniul e adresa websiteului, pe care oamenii o scriu in bara de sus a browserului pentru a ajunge la un anumit site.
În cazul meu, e incabinadeproba.ro.
De remarcat că un domeniu constă din 2 părți. De la dreapta la stânga, avem:
Domeniul Top-Level (TLD) este extensia – de exemplu .ro
Second-Level Domain (SLD) e identitatea wesite-ului – de exemplu incabinadeproba
TLD este o parte esențială a domeniului, fără de care nu ar putea funcționa, și partea bună e că poți alege din sute de extensii diferite.
Extensiile originale erau: .com .net .org .int .gov .edu .mil etc.
Vin apoi extensiile în funcție de codul de țară (country code top-level domains (ccTLDs): .au (Australia) .de (Germania) .fr (France) .în (India) .jp (Japonia .ph (Philippine) .uk (United Kingdom) etc.
Începând cu anul 2011 avem mult mai multe extensii generice
(generic top-level domains (gTLDs): .tech
.shop
.biz
.club
.live
.photography
.music
.cards
.bike
.agency
.city
.digital
etc.
Scurtă istorie a domeniilor și extensiilor
Computerele s-au conectat intre ele pentru întâia dată prin așa-numitele Wide Area Networks (WANS). Un asemenea exemplu a fost ARPANET în anii 1960. În acei ani, oamenii căutau un mod de a identifica sistemele și de a le accesa cu ușurință.
În 1972, Agenția de Apărare a Sistemelor de Infomatii din Statele Unite a creat ceea ce s-a numit Internet Assigned Numbers Authority (IANA), ceea ce urma să se transforme în Internet Protocol sau sistemul de adrese IP.
Internetul a continuat să crească în anii ’70, odată cu dezvoltarea emailului. Șirurile de numere lungi și greu de reținut nu mai puteau continua. Cercetătorii de la Universitatea din Wisconsin au dezvoltat primul “name server” în 1984. Un an mai târziu, a fost implementat așa-numitul Domain Name System (DNS) și au fost introduse TLD-urile originale.
Acestea includeau .com, .net și .org. Iată-ne în ziua de azi, când există peste 19 milioane de nume de domenii înregistrate, număr care continuă să crească în fiecare zi.
O schimbare de perspectivă
Știu, la prima mână ai paria că numele domeniul e “miezul” care explică dintr-o privire conținutul blogului, iar extensia e doar o chestie care se pune după punct. Am o veste pentru cei care gândesc așa: narativul acesta s-a schimbat de mult.
Anii au trecut, industria extensiilor web a evoluat și iată-ne azi cu o multitudine de extensii si cu o listă întreagă de domenii din care să alegem. Dacă ar fi să-mi fac mâine un blog nou, aș profita de situația asta și, cum sunt pasionată de tot de înseamnă tehnologie și crearea de produse digitale, mi-aș alege o extensie relevantă pentru conținutul blogului.
Bun, hai că nu vă mai fierb: mi-aș alege din cele peste 700 de extensii disponibile pe Hosterion.
.software va fi extensia aleasă, asta e clar!
Așa, voi avea parte de mai multă libertate în alegerea numelui domeniului, întrucât extensia e cât se poate de relevantă pentru conținutul blogului. Domeniul va fi laborator, ușor de reținut, ușor de identificat conținutul, ușor de optimizat pentru motoarele de căutare.
Deci da, în 2021 poți să schimbi perspectiva și să lași extensia să vorbească despre conținut, în timp ce tu îți alegi un nume rezonant, ușor de reținut, de pronunțat și de scris care, dacă îl iei de unul singur, nu spune mare lucru. Împreună cu o extensie relevantă, cum sunt cele de pe Hosterion, ai parte de un domeniu care să te reprezinte cu adevărat. Pe tine și website-ul tău.
laborator.software să fie, și să fie cu noroc!
Cum alegi domeniul și extensia pentru blog?
Un cuvânt: brainstorming. O tehnică ce mie-mi place în mod special. Odată ce intri în starea creativă și ce ai toate datele, e timpul să iei o bucată de hârtie și un pix și să începi să notezi ideile. Nu te gândi prea mult sau prea departe, doar scrie ceva. Alege cuvinte care au legătură cu nișa ta. Sau, ca în cazul meu, alege un singur cuvânt căruia să-i alături exetensia potrivită.
Pune 10 cuvinte pe hârtie. Apoi, ca să-ți validezi ideea, întreabă-ti prietenii și familia care li se pare mai potrivită, sau să adauge ei idei.
Vânătoarea de domenii și extensii. Se practică
Unele întâmplări sunt de-a dreptul anecdotice, cum a fost cazul de săptămâna trecută, când un tânăr a cumpărat domeniul Google pentru Argentina. Nu sunt puțini cei care vânează domenii și extensii cu potențial, le cumpără pe sume infime, după care, la momentul potrivit, le vând celor din industriile respective, care se trezesc că domeniul e luat.
Așa cum unii tranzacționează la bursă, alții cumpără domenii și extensii. De ce nu? Poate-o să mă apuc și eu de “sportul” ăsta.
Nume domeniu plus Extensie = Love
Știi că se spune că cele mai reușite cupluri sunt cele în care cei doi se completează. Nu trebuie să fie prea asemănători, ci dimpotrivă, diferențele dintre cei doi să funcționeze ca niște catalizatori.
Așa văd eu relația dintre un domeniu web și o extensie. Acum câțiva ani, statusul unei asemenea relații era: it’s complicated. Dar, slavă Domnului, lucrurile s-au schimbat și în acest domeniu și extensiile s-au diversificat atât de mult încât au devenit din ce în ce mai relevante pentru o mulțime de nișe și industrii.
Cei de la Hosterion au înțeles că într-o asemenea industrie, singurul fel în care poți reuși este să ții pasul cu vremurile și, implicit, cu tehnologia. Hosterion oferă peste 700 de extensii de domenii, dar și servicii de găzduire web, servere dedicate, soluții de email și colaborare sau servicii de cloud hosting.
Unele dintre modalitățile creative de a folosi noile extensii disponibile pe piață sunt incorporarea extensiei în numele site-ului sau al brandului, folosirea domeniului că scurtătură pentru o secțiune a site-ului sau combinarea numelui din domeniu cu extensia pentru a obține numele final. Astfel de exemple includ web.dev, twitch.tv, toureiffel.paris, flask.io, slack.help sau youtu.be.
Știu că unii preferă extensiile clasice, eu însă sunt în cealaltă tabăra. Vă întrebați probabil cum de extensia blogului actual e .ro. Pentru simplul motiv că pe vremea când am început acest blog (hă-hă) nu erau prea multe opțiuni. Cum conținutul e în limba română, am ales clasicul .ro.
Pentru un blog nou, nișat pe primii pași în software development, aș alege însă o extensie nouă și strălucitoare, cum e cea pe care v-am dezvăluit-o deja.
Ce te faci când numele domeniului plus extensia sunt deja luate
Că tot vorbirăm de dragoste, e fix ca-n relații. Dacă e luat, te orientezi spre altceva. Iar dacă ești în pană de inspirație, cei de la Hosterion au o secțiune recurentă: “Extensia Săptămânii”, în cadrul căreia poți găsi idei fresh de extensii web.
Iată câteva idei de extensii pe care le găsești pe Hosterion:
.cars
.estate
.io
.news
.observer
.ong
.online
.science
.salon
.so
.yoga
.run
etc.
Cât despre domenii. și extensii, ca într-un cuplu sudat, ar trebui să lucreze împreună pentu a crea un brand uniform pentru website-ul tău.
Abonează-te la newsletter-ul Hosterion și primești promoții disponibile exclusiv abonaților, notificări despre noi servicii și extensii de domenii internet, tutoriale și articole despre găzduire web.
Când SEO intră în ecuație
Știi că se zice că, atunci când intervine o a treia persoană, sunt șanse mari ca un cuplu să se destrame. Fie ea soacra, menajera sau…optimizarea, cert este că nu ar trebui să fii obsedat de SEO atunci când îți alegi un nume și o extensie pentru website-ul tău. Potrivirile perfecte sau chiar parțiale par a fi istorie pentru Google.
Acestea fiind spuse, dacă poți incorpora un cuvânt cheie relevant în ceea ce ține de brandingul tău, go for it. Dar nu-ți fie teamă să fii creativ. Amintește-ți că nici Amazon, nici Google nu au nume care să aibă de-a face cu serviciile pe care le oferă. În schimb, numele lor s-au transformat în branduri care sunt imediat asociate cu ele.
Care e strategia ta de a alege extensia pentru blogul tău?
Foto via Unsplash, colaj realizat cu Canva
Redescopera MODA, MODUL de-a fi senin si MODELUL preferat de pe catwalk.